Granią Zachodnich Tatr Słowackich – 25.08.2009

Trzy Kopy, Banówka i Pachola to bardzo mało znane nazwy tatrzańskich szczytów. Tymczasem prowadzi przez nie jeden z najpiękniejszych, a zarazem najniebezpieczniejszych szlaków w całych Tatrach. Jak pisze słynny autor przewodników Józef Nyka, to trasa ”tylko dla wprawnych i dobrze wyekwipowanych turystów! Trudności umiarkowane, miejscami znaczne, przy na ogół dużej ekspozycji”. I wszystko się zgadza. Swoją skalną scenerią, przepaścistymi ścianami i wielkimi skałami granitowymi Trzy Kopy bardziej przypominają Tatry Wysokie ze słynną Orlą Percią niż Zachodnie. Wycieczkę zaczęliśmy na parkingu w dolinie Rohackiej. Po minięciu tzw. Bufetu Rohackiego osiągnęliśmy najpierw Smutną Przełęcz, gdzie swój początek bierze zasadnicza część naszej wyprawy. Prze najbliższe 2 godziny będziemy zmagać się z łańcuchami, skałami i kilkusetmetrowymi przepaściami, pokonując w kolejności Trzy Kopy, Hrubą Kopę, Banówkę i Pacholę. Tak jak szlak zaskoczył nas pozytywnie trudnościami wspinaczkowymi, tak samo zdumieni byliśmy znikomą ilością turystów. W tym samym czasie na Orlej Perci tworzyły się gigantyczne korki nie mające z turystyką górską nic wspólnego Doprawdy nie mogę pojąć, dlaczego do tej pory nie dane było mi odkryć ten cudowny zakątek słowackich Tatr Zachodnich. Tyle tytułem wstępu. Więcej szczegółów znajdziecie w poniższej galerii.

Komentarze(18)

Dodaj komentarz

Adam | 2010-08-03 08:56:47
image #1

Witam Wspaniałe widoki, nie przypuszczałem,że w tatrach zachodnich są takie przepaście. Mam pytanie czy jest możliwośc abym przeszedł tą trasę mając lekki lęk wysokosci, najwyżej byłem na przełęczy Zawrat.

Karola | 2010-08-03 08:56:57
image #2

Normalnie rewelacja. jednak góry są najpiękniejszym miejscem na ziemi. te widoki zapierające dech w piersi. cudownie.

Mariola | 2010-08-03 08:57:08
image #3

nie wim co napisac?? po prostu nie ma slow ogladajac te fotki!!! zazdroszcze Wam tego samozaparcia!! jestem dumna z Was i mam sie czym chwalic tutaj jakich wspanialych kolegow ,znajomych w rodzinnym miescie. pozdrowienia z Florydy

wujek | 2010-08-03 08:57:21
image #4

Adamie! Szczerze mówiąc jeśli masz lęk wysokości to może być problem. Samo podejście na Zawrat też jest trudne technicznie ale nie jest najeżone przepaściami, gdyż szlak nie prowadzi granią. W przewodniku Nyk trudności szlaku na Zawrat określane są jako umiarkowane, tymczasem w przypadku tej wycieczki jako znaczne! Pozdrawiam!

adam | 2010-08-03 08:57:33
image #5

Dzieki Wujek za informacje. Ale ja wyczytalem na forach internetowych że jest możliwośc przejścia tej trasy jakims szlakiem pod graniami-wiesz cos o tym ?

dariel | 2010-08-03 08:57:44
image #6

witam jak zwykle przepiekne fotki, mialem okazje w tym roku przejsc cala gran slowackich tatr zachodnich poczynajac od Siwego Wierchu poprzez cala gran rohacką tj. wszystkie te miejsca ktore odwiedziliscie konczac na Wolowcu,pogoda mnie nie rozpieszczala ale bylo super ,.,.. pozdr..,..

wujek | 2010-08-03 08:57:57
image #7

Adamie! Tak, zgadza się. Można najtrudniejszy fragment obejść zachodnią strona pod graniami. Dotyczy to, tak mi się wydaje, tylko odcinka na Banówce. Ale generalnie szlak biegnie właśnie granią i tak my właśnie szliśmy

adam | 2010-08-03 08:58:10
image #8

Dzięki za informację Tylko tak sie zastanawiam : czy jak pójde choć raz OBEJSCIEM czy będe wtedy mógł powiedzieć że przeszedłem tą trasę . . .

wujek | 2010-08-03 08:58:25
image #9

Adamie! Obejście jest po to, aby mniej pewni turyści mogli z niego skorzystać. W górach najważniejszy jest rozsądek a nie zaliczanie na siłę. Nie przejmuj się więc jeśli z uwagi na bezpieczeństwo wybierzesz inną ścieżkę! Sam chciałem wybrać to obejście ale uległem presji towarzyszy

adam | 2010-08-03 08:58:39
image #10

dzieki za cenne wskazówki

Andrzej | 2010-08-03 08:58:51
image #11

Pełen szacun....relacje z waszych wycieczek mobilizują mnie jeszcze bardziej by dokonac tego samegop a mozliwośc uchwycenia w kadrze tych widoków jest bezcenna i ten tylko wie co stracić może , kto tam był \"....pozdrawiam ekipe

sąsiadka była | 2010-08-03 08:59:04
image #12

Zaje...fane fotki jak to młodzi mówią dech zatyka!!!

Piotrek | 2010-08-03 08:59:16
image #13

Byłem tam chyba wtedy co wy,świetny szlak ,tylko dla orłow!

baca hej | 2010-08-03 08:59:35
image #14

taa...jak zem był na wołowcu to żem se umyslił ze tam bede ale chyba nie bede.bo wy dwa razy w te same miejsca nie chodzicie.chyba ze na turbacz.haaaaaaaa.cudnie tam.ale jestem zdania ze to autostrada.choc moze sie myle.przepasci robią wrazenie wiec moze...moze.wcale nie jest łatwo.super wycieczka tylko pozazdrościć.no i na koniec wykąpać sie mozna.lepiej niz w łazience.haaaaaaa.brygada w komplecie.ech.moze kiedyś.pozdrawiam wszystkich ze szwecji.hej

dominik | 2010-08-03 08:59:58
image #15

Tej jesieni udało mi się przejść Rohacze, Trzy Kopy i Banikov. Ten ostatni był ostatnim szczytem, jaki przeszliśmy i przyznaję - był też najtrudniejszy. Z jednej strony przez zmęczenie, z drugiej przez stopień trudności, jeszcze z innej - ze względu na to, że było dość sporo ludzi. Jestem z siebie dumna, tym bardziej, że był to mój pierwszy raz na grani. Wcześniej bywałam raczej w dolinach i w niższych górach, ale w końcu przyszedł ten czas, kiedy nie wystarcza patrzenie z dołu trzeba zaatakować szczyty Pozdrawiam i zachęcam tych co się wahają, żeby spróbowali sil. Widoki niezapomniane, uczucie na górze - bezcenne

wujek | 2010-08-03 09:00:14
image #16

Dominik(a). Rozumiem, że w jeden dzień przeszłaś Rohacze i Trzy Kopy i Banówkę. Jeśli tak to wielki to wyczyn

Maryn | 2014-05-03 11:32:27
image #17

Piękny szlak. Tylko niepotrzebnie zdewastowany ułatwieniami w postaci łańcuchów.

Rici | 2015-08-30 15:41:32
image #18

Witam i pozdrawiam wszystkich.Wczoraj z koleżanka przeszliśmy z doliny Chochołowskiej przez Rakoń Wołowiec,Rochacz Ostry,Płaczliwy,trzy kopy i no na deser Bańkova .Super szlak,dorównuje Orlej Perci,a miejscami nawet ją przewyższa.Zejście z Bańkovej i wejście na Rakoń ,potem powrót do Doliny Chochołowskiej raczej przypominał koszmar,dało się we znaki zmęczenie.